L'Arxiu Municipal restaura tres documents dels segles XVI i XVII

La pinedenca Glòria Burjons i Buch és una de les restauradores que han participat del projecte encarregat al taller Berta Blasi de Tiana.

L'Arxiu Municipal de Pineda de Mar continua la seva tasca de recuperació de la memòria de la vila amb la restauració de tres documents de gran importància històrica. Es tracta d'un 'Llibre de comptes de la Universitat de la vila de Pineda 1599 – 1634', un llibre del cadastre municipal de 1737 i un document (capbreu) de la 'Torra de Canet a favor de Jaume Oliver, de l'any 1661 – 1701'.

En declaracions a Ràdio Pineda, l'arxiver municipal Oleguer Massaguer ha dit que «ha estat una prioritat per l'arxiu, degut a la seva importància històrica i patrimonial». Massaguer destacava que «són documents importants que donen molta informació del moment històric a Pineda, els seus habitats i propietaris, i permet conèixer el cadastre municipal, o bé les decisions del primer llibre d'actes que es conserva». També ha explicat que «són documents importants amb dades i informació molt destacada».

Sobre el procés de restauració, l'experta Berta Blasi va comentar que «els documents antics sovint queden afectats per un corc que els consumeix, a banda d'altres elements com ara la humitat on s'han conservat els documents, la llum, entre altres». Per la seva banda, la pinedenca Glòria Burjons que ha participat del procés, indicava que «el pergamí s'ha restaurat i ara mostra una millor imatge i conservació». A més, ha garantit que «el procés permetrà conservar els documents els propers anys amb seguretat».

  • Llibre de comptes de la Universitat de la vila de Pineda 1599-1634

Primer llibre de comptes de la Universitat (Ajuntament) de Pineda. En aquest llibre apareixen anotades les diferents despeses econòmiques que tenia la institució, així com la descripció de la recaptació de determinats impostos als habitants de la vila. La Universitat era la institució que regia els municipis, composta pels ciutadans rellevants de la vila, pels seus oficis i/o possessions territorials.

  • Cadastre de la vila de Pineda (1737)

Llibre on es registren les finques rústegues del terme de Pineda amb els seus corresponents propietaris. S’anota la descripció de cada finca, la seva situació i afrontacions amb les finques limítrofes, així com la seva extensió. Inclou anotacions marginals corresponents a modificacions d’anys posteriors.

El Cadastre és un instrument que es va implantar conjuntament amb el Decret de Nova Planta com a conseqüència de la Guerra de Successió.

  • Capbreu de la Torra de Canet a favor de Jaume Oliver (1661 - 1701)

Un capbreu és un document on s’anotaven els drets que posseïa el Senyor sobre les finques del seu terme, davant de qui treia un rendiment de la finca a canvi del pagament d’una contrapartida. Consten finques de Pineda i Calella. També d’Hortsavinyà i Vallmanya.